Wednesday, May 14, 2008

economy down

Posted by NaZa at 12:08 PM
hari ni kite blajo pasal economy. hihih... lama dah x update blog ni. dah bersawang bak kata cik kirana...ekek... mood nk menulis xde la. lg pun weekend baru ni melepak je kat umah no xtvt, tu yg xde mood.. plan seme xjadi sbb abg siapkan keje dia.. kuar pun ptg kejap sbb fakhry dah bosan dok umah, seme serba xkena dia buat..
(p/s gambo2 tidak berkaitan ngn entry ini.. sbg penyeri sahaja.. :P )

fakhry dah leh duduk tegak skang ni... tp bukan duduk sendiri aku duduk kan


ada baca dlm forum sinun.. diorg ckp maybe next year economy down. or seawalnya this coming june/july.. huhu not sure this is true or not. but tanda2 tu cam dah ada je. crisis makanan, economy china xstabil. us dolar jatuh, harga minyak naik. n some country dh naikkan BLR diorg.. emmm.. blr naik? riso gak ni. aku amik loan umah conventional. wpun bayo bulan maintain sama.. but diorg akan panjangkan tahun.. bape tahun mau bayo umah yg kecik itu... tp company aku ada housing loan subsidy, i need to pay 4% the rest company bayo. but not sure ada ceiling rate ke x.

kopiah org bagi. muat plak tu. cam ustaz. hihih

skang ni isu beras naik harga plak. xsure bape harga beras skang ni. nak kena beli gak sbb beras kt umah dh abih. smlm beli nasi putih dah 1.50 dulu 1.00. terkejut eden... nampaknya kena masak la.. ni aku copy dr forum sinun. Cara mengatasi masalah oleh gomen skang:

harga minyak naik....kurangkan naik kenderaan sendiri naik kenderaan awam..
Harga minyak masak naik....kurangkan makanan bergoreng....makan sup je.....jangan beli minyak
harga gula naik.....jgn beli gula, boikot gula...kurang manis..

Harga gandum naik....jgn makan roti canai......
harga beras naik....dia suruh kita makan ubi pulak..........


senang je solution diorg.. tah apa2... senang tul jadi menteri camni.. tol mahal.. jgn lalu highwa+tol, lalu jalan lain.. huhuh. aku pun leh ckp camtu... wat pe bayo gaji riban2 takat cakap camtu...

so to prepare klu betul2 economy down nnt... ni la langkah2 yg perlu diambil hihi.. aku copy dlm forum gak. ekke

1. waktu nih, jgn buat pasal masa kerja terutama dgn bos/supervisor. atau lompat2 kerja. secure your job...--> alamak abg tuko keje plak skang ni.. tp company skang n yg baru sama gak. xbape secure pun. huhu
2. saving la byk2. jgn berbelanja mewah sgt. beli apa yang patut je. ubah gaya hidup. --> nampak gayanya kena abaikan wishlist aku tu. tp mana tau nnt leh amik upah jahit baju, langsir, jual kuih ekekek... tambah duit gak.
3. gi kerja tuh pakat la kongsi kereta. --> kongsi ngn abg ekek
4. stop dulu la nak buat loan kat bank atau ahlong. --> br wat loan kete. huhu
5. credit card...guna bila perlu je pada benda yang patut. atau terminated je. dgn kata lain hentikan tambah hutang. --> yg ni. ekekke.. terdesak terpaksa gak pakai
6. get extra income -->
hopefully proposal yg aku wat, approve la..

tapi seme ni jangkaan org. xleh gak panic2 ni.. nnt economy xjalan, makin worse. tp mmg patut amik langkah berjimat cermat ni.. xyah tunggu nak gawat. hihihi.. so jgn tergoda ngn bag dlm blog si dia ni.. :p

6 comments on "economy down"

niza said...

isk.. takut gak bila difikir2kan... aiyoo... minum air je la...

kirana on May 15, 2008 at 8:28 AM said...

comeinya ustaz fakhry ni...hihi,.pinjam kopiah nk kasi aiman leh..aiman tak dak lagi kopiah


aku pon dah insap la ...tu jer le rete aku selama 5 thn akan dtg tak beli apa2 lagi dah..hihiihih

pasnih beli ubi kledek ,tanam ubi kayu ..bercucuk tanam jer la kat umah tu

ps:proposal apa lak tu?job baru ker?

NaZa on May 15, 2008 at 8:54 AM said...

to niza - pasni kumpul duit bebanyak, jgn jln sokmo.. :p

to kirana - umah baru ko tu nnt, leh la tanam ubi kayu. ekeke... ke tanam lalang nnt :p.... tlg wat proposal utk asben aku. cr duit lebih. :)

noniey alias on May 15, 2008 at 11:41 AM said...

wah, risau gak aku ni..

baru je plan nak amik pakej nak gi bercuti tahun depan..

seb baik tanah yang kitaorang nak beli tu lambat lagi settle nak lulus..

noniey alias on May 15, 2008 at 11:41 AM said...

kene pk 3,4 kali ah skrang ni nak buat apa2

cendawanintim on May 15, 2008 at 4:20 PM said...

lor,

saya baru tergoda ngan henbag dia....huhuhu...

 

MySelf MyView Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal